A DESCRIPTIVE STUDY ON THE CODE MIXING OF ENGLISH AND JAVANESE FOUND IN CHATTING CLAN FEATURE OF SUPERCELL’S CLASH OF CLAN

Anas, Abdul Haq and SF., Luthfie Arguby Purnomo, S. S., M. Hum (2017) A DESCRIPTIVE STUDY ON THE CODE MIXING OF ENGLISH AND JAVANESE FOUND IN CHATTING CLAN FEATURE OF SUPERCELL’S CLASH OF CLAN. skripsi thesis, IAIN Surakarta.

[img]
Preview
Text
Annas abdul haq.pdf

Download (7MB) | Preview

Abstract

Key words : Code Mixing, Clash of Clan This research is a descriptive qualitative focusing on the code mixing of English and Javanese found in chatting clan feature of Supercell’s Clash of Clan. The objectives of this study are finding out (1) forms of code mixing of English and Javanese found in the chatting clan feature of Supercell’s clash of clan, and (2) the factors influencing the use of code mixing of English and Indonesian found in the chatting clan feature of Supercell’s clash of clan. The researcher applied documentation as the way to collect the data. The data was taken in the chatting clan feature from 18 November – 19 December. The data were analyzed by using Suwito and Weinrich’s theory. This research used Al Wasilah’s source of data triangulation theory to validate the data namely are NOX, Android, and iOS. From the result of this study, the researcher finds that there are 60 data on the code mixing consisting of 36 words, 4 phrases, 16 hybrids, 1 reduplication and 4 clauses. The factors influencing the use of code mixing in Clash of Clan are synonym (3), social value (10), introduction and development of new culture (2), low frequency (27), pernicious homonymy (1), and oversight (2). The form of code mixing dominantly used by players of Clash of Clan is words. The factor of code mixing used by players of Clash of Clan is low frequency. It implied that game has specific specific-to-gamer registers from which their usage influences the use of code mixing Kata kunci : Code Mixing, Clash of Clan Penelitian ini adalah deskriptif kualitatif yang berfokus pada bahasa campuran dari bahasa Inggris dan bahasa Jawa yang ditemukan di fitur obrolan dalam klan Clash of Clan di Supercell. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui (1) bentuk bentuk bahasa campuran dari bahasa Inggris dan bahasa Jawa yang ditemukan di fitur obrolan dalam klan Clash of Clan di Supercell, dan (2) faktor faktor yang mempengaruhi penggunaan dari bahasa Inggris dan bahasa Jawa yang ditemukan di fitur obrolan dalam klan Clash of Clan di Supercell. Peneliti menggunakan dokumentasi sebagai cara untuk mengumpulkan data. Data dari penelitian ini diaambil dari tanggal 18 November – 19 Desember 2016. Data dianalisis menggunakan teori Suwito dan Weinrich. Penelitian ini juga menggunakan teori Al Wasilah di trianggulasi untuk memvalidasi data yang bernama NOX, Android, dan iOS sebagai sumber data yang valid. Dari hasil penelitian ini, peneliti menemukan ada 60 data bahasa campuran yang terdiri dari 36 kata, 4 frasa, 16 hibrida, 1 reduplikasi, dan 4 klausa. Dan faktor faktor yang mempengaruhi penggunakan pada bahasa campuran dari bahasa Inggris dan bahasa Jawa yang ditemukan di fitur obrolan dalam klan Clash of Clan di Supercell terdiri dari 3 sinonim, 10 sosial, 2 pengenalan dan pengembangan budaya baru, 27 frekuensi rendah, 1 perusak homonimi, 2 oversight. Bentuk bentuk bahasa campuran yang paling sering digunakan oleh para gamer di Clasj of Clan adalah bentuk kata. Dan faktor faktor yang mempengaruhi penggunaan bahasa campurannya adalah karena frekuensi rendah. Kesimpulnya di game ini mempunyai bahasa bahasa yang spesifik ke penggunanya yang membuat para gamer tertarik untuk menggunakan bahasa campuran.

Item Type: Thesis (skripsi)
Subjects: 400 Bahasa > 410 Linguistics
400 Bahasa > 490 Other languages
Divisions: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Maha siswa
Date Deposited: 10 Aug 2017 05:36
Last Modified: 10 Aug 2017 05:36
URI: http://eprints.iain-surakarta.ac.id/id/eprint/674

Actions (login required)

View Item View Item